نوار عصب و عضله پا برای چیست؟
نوشته شده توسط : media

نوار عصب و عضله پا برای چیست؟ الکترومیوگرافی پا نوعی آزمایش است که جهت تشخیص گیرنده‌های عصبی کنترل‌کننده پا کاربرد دارد. برای انجام این آزمایش، از الکترودهایی استفاده می‌شود که سیگنال‌های ارسال شده مغز به عضلات را ثبت می‌کنند. برای تست نوار عصب عضله به کلینیک دکتر ناصح یوسفی مراجعه کنید. 

در هنگام انجام تست نوار عصب پا، ابتدا برچسب‌هایی جهت اندازه‌گیری قدرت و سرعت سیگنال‌هایی که بین دو یا چند عصب حرکت می‌کنند، روی پوست قرار داده می‌شود. نتایج این تست در تشخیص اختلالات مربوط به اعصاب و عضلات پا یا مشکلات انتقال سیگنال عصب به عضله را در پا نشان می‌دهد. 

هدف از انجام نوار عصب و عضله پا

شاید این سؤال برای شما وجود داشته باشد که نوار عصب و عضله پا برای چیست؟ تست EMG با هدف ارزیابی و بررسی مشکلات عصبی و عضلانی پاها کاربرد دارد. این تست حساس به پزشک متخصص امکان می‌دهد تا فعالیت الکتریکی اعصاب پا و عضلات آن را تشخیص دهد و اختلالات موجود در قسمت‌های مختلف پا را شناسایی کند.

نورون‌های حرکتی پا، سیگنال‌های الکتریکی را از مغز به عضلات پا انتقال می‌دهند و این روند موجب انقباض عضلات پا خواهد شد. الکترومیوگرافی از الکترودهای سوزنی ظریفی جهت ثبت این سیگنال‌ها در قالب صدا، نمودارها یا مقادیر عددی استفاده می‌کند و در نهایت این داده‌ها توسط پزشک تفسیر می‌شود.

الکترومیوگرافی جهت تشخیص و اندازه‌گیری اختلالات عضلانی مثل میوپاتی، تشنج عضلانی و پارالیزی عضلانی استفاده می‌شود. همچنین برای بررسی الگوهای غیرطبیعی و ناهنجاری‌های پا و تشخیص آسیب‌های عضلانی و عصبی به علت ضربات مختلف، التهاب و سایر عوامل به پزشکان بسیار کمک می‌کند.

مهم‌ترین کاربردهای نوار عصب و عضله پا

تست هدایت عصبی و نوار عصب و عضله همزمان انجام می‌شوند تا از طریق این آزمایش‌ها، انواع اختلالات عضلانی و عصبی پا تشخیص داده شود. مطالعه هدایت عصبی به بررسی بیماری یا آسیب‌های عصبی پا کمک می‌کند و تست EMG نیز با این هدف انحام می‌شود  تا پزشک متوجه شود عضلات پا به سیگنال‌های عصبی به‌ شکل درستی پاسخ می‌دهند یا خیر. زمانی که این دو تست با هم انجام می‌شوند، علائم ناشی از اختلالات عضلانی و عصبی پا قابل اندازه‌گیری است. در صورت مشاهده علائم زیر انجام نوار عصب و عضله پا ضرروت دارد:

1- احساس عدم تعادل در پا

2- فلج یا ضعف عضلانی پاها

3- سوزن‌سوزن و مور مورد شدن یا بی‌حسی در نواحی مختلف پا

4- اسپاسم، گرفتگی یا پرش عضلات پا

از سوی دیگر انجام تست الکترومیوگرافی به تشیخص و بررسی به‌موقع بیماری‌های زیر کاربرد دارد:

سیاتیک

التهاب عصب سیاتیک یک عارضه شایع است که افراد زیادی درگیر آن هستند. سیاتیک عصبی است که از ستون فقرات تا پشت پاها امتداد می‌یابد. این عصب ممکن است به هر علتی آسیب ببیند و تحت فشار قرار گیرد. در این شرایط فرد درد زیادی را احساس خواهد کرد. این عارضه علاوه‌بر درد کمر و درد لگن، به‌صورت درد شدید در ناحیه ران بروز می‌یابد. به‌مرور زمان نیز باعث عوارضی نظیر سوزش، بی‌حسی، مورمور شدن و ضعف پاها خواهد شد. انجام نوار عصب و عضله پا می‌تواند در تشخیص نواحی درگیر سیاتیک مؤثر باشد.

فتق دیسک

فتق دیسک هنگامی بروز می‌یابد که بخش مهمی از ستون فقرات و دیسک‌ها آسیب ببینند. در این شرایط دیسک‌های کمر بیرون می‌زنند و به اعصاب ستون فقرات فشار زیادی وارد می‌شود. فتق دیسک موجب بروز درد یا بی‌حسی در پشت یا کمر می‌شود و به‌مرور به علت عدم کنترل یا درمان، اعصاب و عضلات پا نیز درگیر می‌شود و درد به لگن و ران نیز سرایت می‌کند. تست EMG می‌تواند در بررسی اختلال در سیگنال‌های ارسالی از مغز به اعصاب کمک کند.

هدف از انجام نوار عصب و عضله پا | کلینیک دکتر ناصح یوسفی

میاستنی ‌گراویس

میاستنی ‌گراویس یک بیماری نادر خودایمنی است که موجب خستگی و ضعف عضلانی پاها می‌شود. در اثر این اختلال، برقراری ارتباط میان عصب‌ها و ماهیچه‌های مختلف بدن (به‌خصوص عضلات دست‌ها و پاها) با مشکل مواجه می‌شود. بهترین راه جهت تشخیص این بیماری و میزان پیشروی آن، تست نوار عصب و عضله است. پزشکان با بررسی قدرت و سرعت سیگنال‌های ارسالی به اعصاب پا، می‌توانند برای کنترل بیماری اقدام کنند. 

خلاصه مطالب

نوار عصب و عضله پا برای چیست؟ هدف از انجام الکترومیوگرافی پا، بررسی سلامت عضلات پا و گیزنده های عصبی کنترل‌کننده آن‌ها است. در این آزمایش، الکترودهای سوزنی وارد عضلات پا می‌شوند تا سیگنال‌های تولید شده توسط عضلات را به ثبت برساند. این سیگنال‌ها به شکل یک‌سری خطوط نمایش داده می‌شوند و پزشک با اندازه‌گیری آنها جهت تشخیص اختلالات عضلانی و عصبی در نواحی مختلف پاها استفاده می‌کند.

مهم‌ترین کاربردهای این تست حساس تشخیص نوروپاتی، اسپاسم عضلانی، میوپاتی و آسیب‌های عصبی است؛ اما برای دریافت نتایج دقیق باید این آزمایش را تحت نظر پزشکان متخصص مغز و اعصاب انجام دهید. به این منظور می‌توانید به کلینیک دکتر ناصح یوسفی در غرب تهران با برخورداری از مجرب‌ترین کادر پزشکی مراجعه کنید. پزشکان پس از انجام این تست، نتایج را به شکل صحیح تفسیر خواهند کرد و در صورت وجود هرگونه مشکل در سیگنال‌های عصبی پا، راهکارهای درمانی را به شما توصیه خواهند کرد.

 





:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: